A kuplungkészlet részei és lehetséges meghibásodásai

0

A kuplungkészlet vagy kuplungszett több alkatrészt foglal magában, azonban ugyanazzal a céllal kerül felszerelésre. Valójában a kuplung adja át a motor teljesítményét a váltónak, ami meghajtja a kerekeket, majd az egész járművet mozgásba lendíti. Ha a kuplungnak valami problémája van, akkor nem tudunk közlekedni tovább, ugyanakkor drága mulatságról lesz szó.

A kuplungkészletbe azok az alkatrészek tartoznak, ami a tényleges működéséhez kell. Ez általában négy darab alkatrészt jelent, amelyek a következők:

  • lendkerék
  • kuplungtárcsa
  • kuplung szerkezet
  • kinyomócsapágy

A kuplungkészlet részei külön-külön

Most, hogy már ismerjük a kuplungkészletet, nézzük meg egy kicsit közelebbről. A lendkerék a főtengelyhez fixen rögzített forgó alkatrész, amelyre ráfeszül a tárcsa. A lendkerék adja át a nyomatékot a váltónak. Az esetek többségében az egytömegű lendkerék nem szokott sok problémát okozni, csak az extrémebb esetben.

A kuplungtárcsa valójában a szerkezetnek a lelke. A tárcsa egy lapra hasonlít, aminek mindkét oldala egy súrlódó anyaggal van ellátva. A tárcsa közepén fogazott bordákat találunk, amik csatlakoznak a váltó behajtó tengelyére. Természetesen ennek a kialakítása az alkalmazott technológiától függ, de ezt már a szakember szokta tudni. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a kuplungtárcsa nagyon érzékeny alkatrész, hamar elkopik, és újra kell cserélni. A rosszabb szervizekben azonban gyakran spórolni szeretnének rajta.

A kuplung szerkezet a lendkerékre kerül rögzítésre, így együtt forog vele. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a tárcsát elemeljük a lendkeréktől, és így megszüntessük az áthajtást. A benne található tányér rugó edzett acélból készül, és mindig hosszú élettartammal rendelkezik. A szerkezet általában jól bírja a működést, éppen ezért sokszor nem akarják cserélni. Azt azonban sosem szabad elfelejteni, hogy a szerkezet is megtette a kilométereket.

Ezután jön a kinyomó csapágy, ami nélkül nem működne a kuplung. Amikor lenyomjuk a pedált, akkor ez a csapágy segít abban, hogy az egész szerkezet mozogni kezdjen. Ettől függetlenül megkülönböztetjük a hidraulikus központi kinyomót és a mechanikust.

Gyakori hibák, amik cseréhez vezetnek

Ha azt érezzük, hogy a kuplung pedál csak felengedett állapotban fog, akkor elkopott. Néha azt is tapasztaljuk, hogy a pedál benyomása után, amikor egyesbe akarjuk rakni, akkor recsegést hallunk. Ez többféle hibára is utalhat, de ha visszatérő zajt tapasztalunk, akkor érdemes felkeresni a szerelőt.

Az is tipikus hibának számít, ha induláskor zörgő, csörgő vagy csattogó hangot hallunk, vagy rosszabb esetben még a motor is nagyon mozog. Ez akkor szokott megtörténni, amikor kettős tömegű lendkerékkel rendelkezünk, amit ilyenkor érdemes minél gyorsabban kicserélni. Végül, az is megtörténhet, hogy a kuplung benyomásakor csapágyhangot hallunk, ilyenkor a kinyomó csapágy szokott a baj forrása lenni. A kuplungkészlet cseréje húzós összeg szokott lenni, de ha ilyen, vagy ehhez hasonló hibákat észlelünk, akkor inkább kérjünk segítséget.

Töltsön be több kapcsolódó cikket
Még több betöltés Autósport

Vélemény, hozzászólás?

Ezt már olvasta?

Monaco: A Forma-1-es versenyzők preferált lakcíme

Ha valaki egy kicsit is beleássa magát a Forma-1 elbűvölő világába, könnyen észreveheti, h…