Külföld Két jelentés szerint Moszkva 2016-ban a közösségi médiában befolyásolta az amerikai elnökválasztást Közzétett 2018-12-17 0 A 2016-os amerikai elnökválasztás idején Moszkva feltételezhetően valamennyi közösségi médiumot igénybe vette a választás befolyásolására – állítja két jelentés, amelyből hétfőn kerültek nyilvánosságra részletek az amerikai sajtóban. A jelentések az amerikai szenátus hírszerzési bizottságának megrendelésére készültek, a Google, a Facebook, a Twitter, az Instagram és más közösségi médiumok adatainak felhasználásával, és tartalmukat, valamint a következtetéseket a bizottság a héten tárgyalja meg. Ezt követően nyilvánosságra hozza a jelentések teljes tartalmát is. Az egyik jelentést a texasi Austinban lévő New Knowledge nevű kiberbiztonsági cég állította össze a Columbia Egyetem és a számítástechnikai kutatásokkal foglalkozó Canfield Csoport együttműködésével, a másik jelentés pedig a nagy-britanniai Oxford Egyetemen készült a közösségi média elemzésével foglalkozó Graphika cég közreműködésével. „Változatlanul aktív beavatkozás tapasztalható több platformon is” – írja a New Knowledge jelentése, amely azt állítja, hogy az orosz internetes kampány jelenleg is tart, és jelenleg Bassár el-Aszad szíriai elnök népszerűsítésével Szíria és a szíriai konfliktus ügyében próbálja meg befolyásolni az amerikai közvéleményt. Mindkét jelentés szerint a 2016-os amerikai elnökválasztást befolyásolni szándékozó orosz kampányt a szentpétervári Internet Research Agency nevű vállalat irányította, amely az orosz elnök, Vlagyimir Putyin barátjaként számon tartott üzletember, Jevgenyij Prigozsin tulajdonában van. Prigozsin és a vállalat mintegy tucatnyi alkalmazottja ellen februárban a Robert Mueller vezette különleges bizottság vádat emelt az amerikai választásokba történt beavatkozás miatt. A Mueller irányította bizottság a Donald Trump elnökválasztási kampánycsapata munkatársai és oroszok közötti esetleges összejátszást vizsgálja. A két jelentés szerint az orosz számítógépes szakemberek a különböző közösségi oldalakon hamis profilokat hoztak létre, de nemcsak a Facebookon, a Twitteren és az Instagrammon – amely eddig is tudott volt -, hanem a YouTube, a Tumblr, a Reddit, a Pinterest a Vine és a Google+ platformjain is. Külön célba vették az amerikai fekete közösségeket, kihasználva az Egyesült Államokban meglévő faji feszültségeket. A közösségi oldalak egy része Donald Trump jelöltségét támogatta, másik részük Hillary Clinton demokrata párti vetélytársát, Bernie Sanderst népszerűsítette – állítják a jelentések. Az amerikai szenátus a múlt évben többször tartott meghallgatást az orosz beavatkozási kísérletekről, és az új jelentések lényegében megerősítik az ezeken elhangzott megállapításokat.